شیوه های مقابله با اشرافیت از دیدگاه امام علی ( علیه السلام )

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشکده اصول الدین
  • نویسنده حمید عادلی
  • استاد راهنما مجید حیدری فر
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1391
چکیده

اشرافیت، دنیا طلبی، رفاه زدگی و عشق و علاقه مفرط به دنیا به طور عام (مقام، ثروت و ...) که باعث می شود انسان در همه این زمینه های دنیوی یا برخی از آنها خواستار برتری و والایی باشد، یکی از صفات مذموم است که مانند یک ویروس خطرناک، فرد، جامعه و اعتقادات آنها را مورد هدف قرار داده و به نابودی می کشاند. در این تحقیق که با روش نقلی وحیانی و بهره برداری از منابع کتابخانه ای انجام شده قصد داریم با توجّه به رفتارها و بیانات امام علی(ع) شیوه های مقابله اعتقادی و رفتاری با این صفت ناپسند را استخراج کنیم و با عمل به آموزه های امام علی(ع) که برگرفته از علم الاهی است، بتوانیم خود و جامعه اسلامی را از آسیب های خطرناک آن حفاظت کرده و از نفوذ و سرایت آن در جامعه دینی جلوگیری کنیم. مولای متقیان امام علی(ع) بعد از رحلت پیامبر(ص) و از همان آغاز غصب خلافت با اشرافیت در انواع مختلف آن با موضع گیری ها و سخنرانی ها در موقعیّت های متفاوت به دو شیوه مقابله کرده است. 1. اعتقادی:در این بخش امام با تبیین عواملی که سبب هشیاری و جلوگیری از گرفتار شدن در دام اشرافیت می شود مانند توجّه به خدا در همه حالات، شناساندن ماهیّت واقعی دنیا و سرانجام دنیاپرستی و شناخت الگوهای صالح و فاسد و ...با اشرافیّت مقابله کرده است. � 2. رفتاری:دراین قسمت امام در مقابله با اشرافیّت از روشهایی مانند نوشتن نامه به کارگزاران و اصحاب خود که به دنبال تجمّل گرایی و اشرافیّت رفته بودند و سرزنش و برخورد با آنها، نیز رفتارش در چگونگی برخورد با دنیا و برخورد با فرزندان و نزدیکان خود در مورد بیت المال و همچنین مبارزه و جنگ با اشراف و دنیاپرستانی که به هیچ صراطی مستقیم نبودند استفاده کرده است. امام در مدت پنج سال حکومت خود درگیر مبارزه با قدرت طلبان و دنیا گرایان از خدا بی خبر بود و فرصتی را که امام می توانست از آن در جهت تربیت و رشد و پیشرفت جامعه اسلامی استفاده کند ؛ به خاطر اشرافیگری و دنیا پرستی و قدرت طلبی عدّه ای از اطرافیانش و صحابه رسول خدا (ص) به جهاد و مبارزه با این فرصت طلبان و دنیا گرایان پرداخت تا با اصلاح جامعه، احکام اسلامی و سنن فراموش شده پیامبر اعظم(ص) را دوباره زنده کند. امام (ع) قدرت و ثروت و میل به دنیا را به خودی خود مطرود و مذموم نمی داند بلکه فقط در صورتی که این نعمت ها در مسیر ناصحیح قرار گیرد و رسیدن به آنها به هر قیمتی هدف باشد، مورد نکوهش قرار می دهد. واژگان کلیدی: اشرافیت اقتصادی، اشرافیت اجتماعی، اشرافیت سیاسی,دنیا گرائی، رفاه زدگی، قدرت طلبی، هوس پرستی

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

اخلاق در جهاد از دیدگاه امام علی علیه السلام

امروزه بعضی از گروه‌ها و دولت‌ها به نام جهاد اسلامی، مرتکب اعمال غیر انسانی می‌شوند که باعث شده اسلام به عنوان دینی شناخته شود که در مواجهه با دشمن، رعایت هیچ یک از اصول اخلاقی را لازم نمی‌داند. این مقاله با بررسی سیره امیرمومنان علیه السلام در جنگ‌ها، اهتمام بر رعایت اصول اخلاقی در برابر دشمن و تنافر تعالیم اسلام با چهره ضد اخلاقی‌ای که رفتار بعضی از این گروه‌ها از اسلام ترسیم می‌کن...

متن کامل

سیاست خارجی دولت اسلامی از دیدگاه امام علی علیه ‏السلام

این نوشتار در پی آن است که ماهیت، مبانی و اهداف سیاست خارجی دولت اسلامی را در کلام امام علی علیه‏السلام مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. ماهیت روابط خارجی از دیدگاه امام علی با تأکید بر این که آیا اصل جنگ بر این روابط حاکم است یا اصل صلح، بررسی شده‏است. با توجه به انسان‏شناسی امام و این که جنگ و صلح ریشه در غرایز و فطرت انسانی دارد، هر دو پدیده جنگ و صلح بر روابط خارجی حاکم می‏باشد؛ اما در نهایت ب...

متن کامل

قشربندی اجتماعی از دیدگاه امام علی علیه ‏السلام

در این مقاله سعی بر این است که ضمن مقایسه مفهوم قشر بندی با مفاهیم مشابه از قبیل «تفاوت»، «نابرابری»، تعریف مشخصی از قشربندی ارائه شود که با شاخص‏های نابرابری اجتماعی قابل تعریف باشد. «قشربندی اجتماعی» گر چه ممکن است در آغاز مبتنی بر نابرابری‏های طبیعی و استعدادهای خدادادی باشد، ولی قشربندی همواره میل به نهادی شدن دارد و طی این فراگرد، قشربندی‏های عمده‏ای از قبیل نظام بردگی، نظام کاستی و نظام س...

متن کامل

نظارت و کنترل از نگاه مدیریتی امام علی (علیه السلام)

در زمره علوم انسانی، علم مدیریت، و در میان مسایل این علم، مبحث نظارت و کنترل از جمله مسایل جنجال برانگیز و پر از چالش علوم انسانی- اجتماعی است که؛ پیش فرض­ها و مبانی تئوریک انسان شناختی و وجودشناختی در ابعاد آن بسیار دخیل است. این که، رویکرد ما به ماهیت انسان وجامعه "الهی باشد یا "سکولار" در نوع نگرش ما به اصول مدیریت، اهداف، و شیوه­های آن، و ملاک­های ارزیابی و نظارت در حوزه مدیریت کشوری، و یا ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشکده اصول الدین

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023